I.
Ciele občianskeho združenia Agora
Krátkodobým cieľom Agory
je nájdenie prirodzených aktivistov a utvorenie štruktúry
pre obhajobu a šírenie myšlienok priamej demokracie
v praxi, tak potrebnej pred možným referendom o vstupe do
EÚ, získanie podpory pre väčšinový jedno mandátový volebný
systém, nájdenie spôsobu pre posilnenie dôvery voči zastupiteľstvám
na regionálnej i celoštátnej úrovni. Oboznámenie verejnosti
s možnosťami priamej demokracie na Slovensku a o výhodách
a nevýhodách volebných systémov. Pripravenie informatívnych
materiálov pre širokú verejnosť ako aj vzdelávacie pomôcky
pre aktivistov a účastníkov pripravovaných workshopov a stretnutí
s občanmi.
Dlhodobým cieľom je trvalé
udržanie dôvery medzi zvolenými zástupcami občanov na rôznej
úrovni a trvalé monitorovanie problémov zastupiteľskej demokracie.
Neustále približovanie verejnej správy ideálom priamej demokracie.
Zbavenie občanov strachu z nepoznaného a získať ich pre aktívnu
podporu realizácie reformy volebného systému. Agora chce prispieť
k možnosti rozvoja otvorenej spoločnosti právnymi reformami
(priamy väčšinový systém, vytvorenie II. komory parlamentu),
podporenie priamej demokracie vznikom demokratických inštitúcií
s cieľom:
- posilnenie rozvoja občianskej spoločnosti,
- zmenu právnej mentality, tak aby si ľudia osvojili zastupiteľskú
a priamu demokraciu a naučili sa ju prijímať ako nástroj
na presadzovanie svojich práv,
- ochrana práv občana v zastupiteľskej demokracii a posilnenie
účasti občana na správe veci verejných, s dôrazom na šírenie
poznatkov medzi prirodzenými aktivistami a lokálnymi mienkotvornými
subjektmi (napr. poslanci, zástupcovia médií, predstavitelia
samosprávy a štátnej správy, aktivisti mimovládnych organizácii
a nezastúpené menšinové skupiny spoločnosti),
- rozvoj právnej infraštruktúry, podpora médií, právnych
a lokálnych vzdelávacích inštitúcií.
II. Volebný systém
Nevýhody súčasného jedno obvodového
proporčného volebného systému:
- jednoznačné presadzovanie spravidla širokých koaličných
vlád, čo je obzvlášť nevýhodné pre nepopulárne ale z dlhodobého
pohľadu užitočné koncepčné opatrenia štátu, najmä v období
keď je nutnosť reformných krokoch a od sa vlády očakávajú
opatrenia ktoré sú nevyhnutné pre budúci pokrok Slovenska,
ale tieto prinesú pozitíva až v dlhodobom horizonte, v inom
volebnom období čo súčasný administratívu nemotivuje,
- podporuje politickú roztrieštenosť a nestabilitu, umožňuje
i malým stranám diktovať koaličné podmienky veľkým stranám,
ktoré bez ich podpory nedokážu utvoriť vládu, vlády často
závisia na malých okrajových stranách reprezentujúcich malú
voličskú základňu, vlády tak nemajú ľahko čitateľný koncepčný
program, namiesto realizácie rozvojovej politiky štátu sa
sily vyčerpávajú udržiavaním koaličného konsenzu,
- tento systém umožňuje presadzovanie extrémistických strán,
napr. sa tak stalo i v predhitlerovskom Nemecku za weimarskej
republiky,
- koaličné vlády sa formujú bez dostatočnej spoločnej koncepcie
realizácie rozvoja a bez politicky čitateľného vládneho
programu,
- od podielu na vládnutí sa ťažko odstraňujú menšie strany
, ktoré dosiahli určitý vplyv a parazitujú tak na vláde
z dôvodu volebného systému, niektoré strany tak pretrvávajú
neustále v rozmanitých vládach, čo je často ich jediný skutočným
program,
- tvorba jedného celoštátneho volebného obvodu znemožňuje
identifikáciu s regionálnymi problémami a väzbu s voličstvom,
- prenecháva prílišnú moc straníckym centrálam, poradie
a voliteľnosť kandidáta je závislá predovšetkým od jeho
vzťahu k straníckym bossom, názor voliča je iba druhoradý,
- systém si vyžaduje fungujúce stranícke štruktúry, pretože
sa očakáva volenie strán a nie kandidátov, čo sťažuje jeho
adekvátne využitie v prípade nejasných a neštandardných
straníckych systémov.
Výhody uplatnenia väčšinového volebného
systému:
- je ním jednoduchosť pre rozhodovanie voliča a tendencia
voliť predstaviteľov zodpovedných určitému regiónu,
- ľahké rozlíšenie medzi alternatívnymi stranami,
- vzniknú jednofarebné silné vlády, koalície sú skôr výnimkou,
vládnuce strany nie sú nútené k ústupkom voči menšinovým
partnerom a majú moc realizovať svoju víziu rozvoja Slovenska,
- silná vláda umožní vznik silnej ľahko čitateľnej opozície,
ktorá bude mať reálny alternatívny program,
- vylúčia sa extrémistické strany z parlamentu, pravda pokiaľ
nie sú regionálne koncentrované, v proporčnom systéme i
zlomok percenta môže predstavovať zastúpenie v parlamente,
vo väčšinovom systéme to nebude možné,
- udrží sa väzba poslanca s voličmi, členovia parlamentu
budú zastupovať skôr územie, mesto či obec než určitú stranícku
nálepku, ich pôsobenie bude lepšie kontrolovateľné, keďže
občan bude vedieť kto je jeho poslanec, to mu umožní lepšie
sa rozhodnúť pred jeho znovu zvolením alebo nezvolením,
- umožní skôr výber osobnosti (individuality) než strany,
voliči budú môcť následne kontrolovať pôsobenie kandidátov
a nie len akceptovať kandidátsku listinu politickej strany
bez možnosti spätnej kontroly, ako je to zvykom pri proporčnom
systéme,
- dá šancu populárnym nezávislým kandidátom dostať sa do
parlamentu, obzvlášť je to vhodné v prípadoch nedostatočne
sformovaných politických stranách, kde je nejasná ich stredo-pravo-ľavá
orientácia.
- hlasovanie si vyžiada iba jednoduchú manipuláciu, zjednodušené
bude aj vyhodnocovanie sčítacími komisármi.
Bolo by vhodné využiť výhody oboch volebných
systémov:
- proporčný pre voľbu strán v dolnej snemovni,
- väčšinový pre voľbu osobností do hornej snemovne.
Paralelné použitie oboch volebných systémov
v jednokomorovom parlamente by viedlo k vzniku dvoch nezrovnateľných
skupín poslancov, jednej zodpovednej voličskému regionálnemu
zboru, druhej zodpovednej svojim straníckym centrálam. Volebný
proces by však bol takmer ten istý ako pri dvojkomorovom parlamente
pri strate výhod, ktoré existencia druhej komory poskytuje.
III. Možnosti priamej demokracie
Podpora rozvoja priamej demokracie v občianskej
spoločnosti musí prebiehať ako časť trvalého procesu podpory
a hodnotenia kvality zastupiteľskej demokracie na všetkých
úrovniach (obecnej, regionálnej i národnej). Medzi typické
nástroje priamej demokracie patrí u nás žiaľ
sprofanované referendum (plebiscit), občianska iniciatíva
(petície) a možnosť odvolať volených i nevolených funkcionárov
občanmi.
Ústava Slovenskej republiky garantuje právo
občana zúčastňovať sa na správe vecí verejných priamo alebo
slobodnou voľbou svojich zástupcov. Priama demokracia je kladená
na prvé miesto. Priama účasť na správe vecí verejných nie
je obmedzená iba na sprostredkovaný výkon volenými zástupcami.
Ústava zaručuje petičné právo vo veciach verejného alebo iného
spoločného záujmu. Dáva právo verejne sa zhromažďovať bez
podmienky povolenia orgánom verejnej správy. Referendom možno
rozhodnúť nielen o vstupe do štátneho zväzku s inými štátmi,
resp. o vystúpení z takéhoto zväzku, ale aj rozhodovať o iných
dôležitých otázkach verejného záujmu.
V 4. hlave „Územná samospráva“ v článku
67 ústava priamo uvádza niektoré nástroje priamej demokracie.
Územná samospráva sa uskutočňuje na zhromaždeniach obyvateľov
obce, miestnym referendom alebo prostredníctvom orgánov obce.
Priama demokracia je kladená na prvé miesto. V návrhu ústavy
sa priama demokracia predpokladá i vo vyšších územných celkoch
formou referenda.
Používanie referenda nenarúša zastupiteľskú
demokraciu. Referendum má svoje limity v niektorých špecifických
otázkach. Napr. v prípadoch možnosti majorizácie práv národnostných
menšín, ktoré pochopiteľne môžu byť prehlasované väčšinou.
Väčšina krajín má s konaním referenda pozitívne skúsenosti.
Nezastupiteľný je poznávací zmysel pre občanov. V krajinách
kde sa konali takéto hlasovania vzrástla informovanosť občanov.
Napr. v Dánsku hlasovanie o vstupe do EÚ umiestnilo Dánov
medzi najlepšie informované národy o fungovaní EÚ. Domnievame
sa že nízky záujem voliča môže priniesť smutné prekvapenia
pri všeľudovom hlasovaní o vstupe Európskej únie.
Občianske iniciatívy a petície sú bežné
v štátoch USA. Tu uplatňujú i priame odvolanie volených
i nevolených funkcionárov umožňuje naprávať nedostatky
zastupiteľskej demokracie. Hrozba odvolania núti volených
funkcionárov hodnotiť svoje postupovanie a podporuje voličov
byť viac aktívny pri kontrole činnosti svojich volených zástupcov.
Prax v krajinách, kde je takáto možnosť, dokázala nezneužívanie
nástroja odvolania. Podporujeme uvedenie tohto nástroja do
ďalšej novely ústavy SR.
Medzi nástroje priamej demokracie môžeme
zaradiť i občianske zhromaždenia na spôsob starobylej Agory.
Najmä v najmenších obciach by táto forma mohla byť bežná.
Je výhodnejšia a lacnejšia než tvorba obecného zastupiteľstva.
Širšie uplatnenie nástrojov priamej demokracie a ich uplatnenie
pri krotení skorumpovanej verzii parlamentnej demokracie by
dnes na Slovensku bolo prínosom.
IV. Reforma parlamentu
Slovensko má problémy s racionalizáciou
riadenia štátu, s prijatím reformy jeho správy a s uplatňovaním
zastupiteľskej demokracie. Tieto problémy negatívne ovplyvňujú
rozvoj a transformáciu celej spoločnosti.
Reformy presadzované z hora nepresvedčili
ani samotné rozhodovacie subjekty. Centrálna moc nie je natoľko
osvietená, aby sa sama dobrovoľné vzdávala časti svojej moci.
„Ako chutí moc“ je najväčší nepriateľ každej decentralizačnej
reformy. Skupine reformátorov chýba široká občianska podpora.
Občianske združenie Agora má za cieľ prehĺbiť súčasné snahy
o reformu verejnej správy o širšie problémy riadenia štátu.
Agora navrhuje vytvorenie II. komory parlamentu (hornej snemovne),
prijatie väčšinového volebného systému a zníženie počtu volených
zástupcov na všetkých úrovniach verejnej správy.
Je preto potrebné:
1) Znížiť počet poslancov v NR SR a konštituovať
druhú komoru parlamentu (hornú snemovňu), vytvorenú väčšinovou
volebnou metódou z jedno mandátových volebných obvodov bez
priamej účasti politických strán a hnutí, voľbou zástupcov
priamo zodpovedných svojim regiónom. Voľby by mohli prebehnúť
alternatívne jednokolovo resp. dvojkolovo. Volebné obvody
by boli vytvorené úmerne počtu voličov tak, aby nepresahovali
hranice územnosprávnych jednotiek. Volič by mal možnosť vybrať
si jedného kandidáta do hornej snemovne a jednu volebnú stranu/koalíciu,
bez preferenčných hlasov do dolnej snemovne.
- komora s 50 členmi, volenými podľa politickej príslušnosti
s využitím proporčného volebného systému na 4 ročné volebné
obdobie
- komora s 50 členmi, priamo volenými osobnosťami vo vyšších
územných celkoch s využitím väčšinového volebného systému
na 6 ročné volebné obdobie s tretinovými doplňovacími voľbami
každé 2 roky
2) Znížiť režijné náklady na verejnú správu.
3) Zavádzať systém moci, ktorý by zabezpečoval
spravodlivosť a transparentnosť
Za tým účelom je potrebné usilovať o legislatívne
zmeny v ústave, vo volebnom zákone v zákonoch o miestnej samospráve.
Väčšina ústavných teoretikov usudzuje že výhody dvojkomorového
parlamentu rozhodne prevažujú nad výhodami jednokomorového
zastupiteľského zboru. Môžeme sa inšpirovať 15 európskymi
krajinami, kde používajú rôzne viackomorové parlamenty. Naša
prax pozná prípady prijímania mnohých neústavných, nekomplexných
alebo doslova účelových návrhov zákonov. Zavedenie dvojkomorového
systému by obmedzilo prijímanie takýchto zákonov. Použitie
väčšinového volebného systému pre voľby do hornej snemovne,
by malo umožniť obsadenie druhej komory významnými morálnymi
a odbornými autoritami, ktoré si vedia získať podporu občanov
v priamych voľbách. Takto zvolená druhá komora bude predstavovať
fórum na prezentáciu iných než čisto straníckych myšlienok.
Celkový počet členov zákonodarného orgánu by však nemusel
vznikom druhej komory narásť, naopak navrhujeme úsporu 50
poslaneckých miest. Náklady na fungovanie dvojkomorového systému
(interné náklady) by tak boli nižšie.
Druhá komora by v dlhodobom horizonte mohla
prispieť k väčšej stabilite právneho poriadku,
k obmedzeniu vplyvu záujmových skupín (lobistov)
na zákonodarnú moc, a tým k zvýšeniu stupňa demokracie v našom
štáte. Cieľom dvojkomorového systému bude vytvorenie inštitucionálnej
prekážky väčšinovej vláde, ktorá má inak tendenciu byť vládou
neobmedzenou. Ľudové zhromaždenie v starovekých Aténach bolo
schopné v jeden deň prikázať občanom vypiť bolehlav a v druhý
deň sa uznieslo tým istým občanom postaviť sochy. Neobmedzená
moc jednej zákonodarnej komory sa postupom času mení z demokracie
na oligarchiu čoho tendencie sú viditeľné na Slovensku.
Tvorcovia americkej ústavy sa domnievali, že z dôvodu kontroly
zákonodarného orgánu je nevyhnutné tento rozdeliť. Druhá komora
je jediným miestom na adekvátnu diskusiu o otázkach verejného
záujmu, ktorá zabezpečuje lepšiu informovanosť občanov o legislatívnych
návrhoch.
Mnohé zákony sa dnes prijímajú za účelom
redistribúcie ekonomických majetkov smerom k relatívne malým
lobistickým skupinám. Jedným z najefektívnejších inštitucionálnych
mechanizmov obmedzenia vplyvu záujmových skupín je dvojkomorový
parlament. Takéto usporiadanie v konečnom dôsledku predstavuje
prostriedok na zníženie vonkajších nákladov. Tieto
externé náklady, náklady ktoré idú na úkor rozpočtu v prospech
lobistov, výrazne prevyšujú náklady vyvolané prevádzkou dvoch
komôr. Argument o vyššej finančnej náročnosti je tak zavádzajúci
a stráca svoj reálny podklad. Navyše dvojkomorový systém je
jediný inštitút, ktorý zabraňuje tyranii väčšiny a zároveň
pritom garantuje prijatie väčšinovej alternatívy.
Úsilie Agory o zmenu volebného systému a
reformu parlamentu povedie v konečnom dôsledku k vyprofilovaniu
politických strán, k vzniku ideologicky čitateľných vlád.
Cieľ občianskej iniciatívy nie je namierený proti pôsobeniu
politických strán a hnutí. Naopak realizácia reformy sprehľadní
politické dianie, transparentnosť, zníži korupciu a napomôže
k realizácii koncepcií a vízii skutočného rozvoja Slovenska.
Priama voľba poslancov hornej snemovne umožní využiť výhody
oboch systémov a pomôže udržať záujem občana o veci verejné.
Podobne voľby do zastupiteľských zborov
vyšších samosprávnych územných celkov by mali využiť jedno
mandátové volebné obvody na báze jednokolového väčšinového
volebného systému. Bol by to jednoduchý, čitateľný a lacný
systém brániaci majorizácii hlavnou stranou. Čím nižšie od
ústrednej vlády tým viac je miestna politika politikou každodennou,
drobnou, kde sa len realizuje politika rozhodnutá na celoštátnej
úrovni. Tu by mal byť, podobne ako to je v obciach, obmedzený
vplyv politických strán a dôraz by mal byť kladený na praktický
život.
V. Reforma volebného systému a ako
na to
Výber volebného systému je jednou z najdôležitejších
otázok pre každý demokratický štát, navyše iba vzácne je tento
výber výsledkom starostlivého a slobodného uvažovania. Spravidla
je to výsledok historického vývoja, dedičstva alebo náhody.
Voľba systému je často podriadená nedostatkom poznania u politikov
a ich vôli pomôcť hlavne svojej politickej strane. V takýchto
prípadoch ich voľba nemusí byť z dlhodobého hľadiska tá najlepšia
a môže byť katastrofou. Pri voľbách ide v podstate o premenu
volebných hlasov na kreslá v parlamente. Hlavnými činiteľmi
pri voľbách sú použitý volebný systém (väčšinový alebo proporčný
a ich varianty), vzorec na prepočet hlasov a veľkosť volebného
obvodu (meraná počtom mandátov). Pri navrhovaní reformy volebného
systému a jeho implementácii chceme zohľadniť nasledovné princípy:
- garantovať reprezentatívny parlament (zastúpenie regiónov,
zastúpenie politickej vôle občanov v podobe politických
strán)
- poskytnúť volebný systém akceptovaný priemerným voličom
- dať možnosť pre nájdenia cesty dohody medzi znepriatelenými
politickými subjektmi
- posilniť legitímnosť parlamentu a vlády
- podporiť stabilnú a efektívnu vládu
- poskytnúť systém umožňujúci čo najlepšiu verejnú kontrolu
exekutívy a zastupiteľského zboru (možnosť odvolať legislatívcov
ak o to požiada dostatočný počet voličov, referendá, iniciatívy
a petície)
- podporiť vyprofilovanie parlamentnej opozície
- zohľadniť finančné možnosti štátu
Reformátori volebných systémov:
- by mali presadzovať jednoduché reformy (príliš komplexné
a dokonalé sú nečitateľné voličom i politikom),
- nemali by sa báť noviniek (existuje mnoho úspešných noviniek
v zahraničí), reforma ale nevzniká vo vzduchoprázdne, vždy
je v konkrétnej krajine a v konkrétnej spoločnosti,
- nemali by podceňovať inteligenciu voličstva,
- mali by sa pokúsiť nájsť súhlas od všetkých kľúčových
subjektov,
- musia si uvedomiť že krátkodobá výhoda nebýva vždy v súlade
s dlhodobou udržateľnosťou navrhovanej reformy,
- nesmú si myslieť že zmena volebného systému je všespasiteľná,
naopak by však nemali podceniť jej silu,
- volič musí cítiť že voľby mu poskytujú silu vplývať na
parlament a na vládu
- musia počúvať vôľu voličstva, akokoľvek dobre pripravená
reforma bez adekvátnej prezentácii verejnosti sa mení v
jej očiach na „panské huncútstva“
- nemali by byť otrokmi tradícií (nezotrvávať prílišne na
„dobrých osvedčených“ systémoch)
- mali by predvídať možné konflikty vzniknuté z realizácie
nimi presadzovanej zmeny.
Vybraný volebný systém môže byť rôzne úspešný
v jednotlivých krajinách. Všeobecne možno odporúčať model
s priamo voleným prezidentom, dvojkomorový parlament s vyváženou
mocou a primeraný stupeň regionality. Plne si uvedomujeme
že každá radikálna reforma sa najťažšie presadzuje v stabilizovaných
demokratických režimoch a najľahšie v obdobiach politických
prelomov. Reformy v stabilizovaných štátoch spravidla nie
sú občianskou prioritou a tiež spravidla potenciálne ohrozujú
existujúcu administratívu. Súčasná situácia na Slovensku je
však v etape prehodnocovania ústavy, zrodu regionálnej samosprávy
a budovania demokracie. Našim cieľom nie je prevrat ale revízia
dosiahnutého v pozitívnom slova zmysle.
VI. Postupnosť krokov:
1) Sformovať Agoru. Agora pripravila v rámci
projektu „Posilnenie rozvoja priamej demokracie v občianskej
spoločnosti v súlade s reformou verejnej správy“ stretnutia
- besedy o týchto otázkach. Agora hľadá u všetkých občanov
a v nimi vytvorených právnych subjektoch, podporu a pomoc
pre presadenie a realizovanie cieľov upevňujúcich demokraciu
na Slovensku.
2) Presadzovať ciele združenia. V spolupráci
so všetkými mienkotvornými subjektmi vykonávať osvetu medzi
najširšími masami obyvateľov. Navodiť atmosféru spoločenskej
objednávky reformy zastupiteľskej demokracie na Slovensku.
3) Hľadanie spojencov. Spolupráca so všetkými
subjektmi s blízkym cieľom na presadenie zmeny. Presadzovanie
cieľov Agory ako reprezentant verejnej mienky v poradných
a rozhodovacích zboroch každej úrovne.
4) Definovanie a sformovanie reprezentatívnej
sily schopnej presadiť realizáciu navrhovanej reformy.
|