Podpora
rozvoja priamej demokracie v občianskej spoločnosti musí prebiehať
ako časť trvalého procesu rozvoja zastupiteľskej demokracie
na všetkých úrovniach (obecnej, regionálnej i národnej). Medzi
typické nástroje priamej demokracie patrí
referendum (plebiscit), občianska iniciatíva (petície) a možnosť
odvolať volených i nevolených funkcionárov občanmi.
Ústava Slovenskej republiky garantuje právo
občana zúčastňovať sa na správe vecí verejných priamo alebo
slobodnou voľbou svojich zástupcov. Priama demokracia je kladená
v ústave na prvé miesto, avšak v bežnom živote je výkon správy
vecí verejných prakticky vždy sprostredkovaný. Priama účasť
na správe vecí verejných nemá byť obmedzená iba na sprostredkovaný
výkon volenými zástupcami. Ústava zaručuje petičné právo vo
veciach verejného alebo iného spoločného záujmu. Dáva právo
verejne sa zhromažďovať bez podmienky povolenia orgánom verejnej
správy. Referendom možno rozhodnúť nielen o vstupe do štátneho
zväzku s inými štátmi, resp. o vystúpení z takéhoto zväzku,
ale aj rozhodovať o iných dôležitých otázkach verejného záujmu.
V 4. hlave „Územná samospráva“ v článku
67 ústava priamo uvádza niektoré nástroje priamej demokracie.
Územná samospráva sa uskutočňuje na zhromaždeniach
obyvateľov obce, miestnym referendom, referendom na území
vyššieho územného celku resp. orgánmi obce, alebo
orgánmi vyššieho územného celku. Pričom priama demokracia
je kladená na prvé miesto.
Používanie referenda nenarúša zastupiteľskú
demokraciu. Referendum má svoje limity v niektorých špecifických
otázkach. Napr. v prípadoch možnosti majorizácie práv národnostných
menšín, ktoré pochopiteľne môžu byť prehlasované väčšinou.
Väčšina krajín má s konaním referenda pozitívne skúsenosti.
Nezanedbateľný je poznávací zmysel pre občanov. V krajinách
kde sa konali takéto hlasovania vzrástla informovanosť občanov.
Napr. v Dánsku hlasovanie o vstupe do EÚ umiestnilo Dánov
medzi najlepšie informované národy o fungovaní EÚ. Domnievame
sa, že nízky záujem voliča môže priniesť smutné prekvapenia
pri všeľudovom hlasovaní o vstupe Slovenska do Európskej únie.
Občianske iniciatívy a petície sú bežné
v štátoch USA. Tu uplatňujú i priame odvolanie volených
i nevolených funkcionárov, čo umožňuje naprávať nedostatky
zastupiteľskej demokracie. Hrozba odvolania núti volených
funkcionárov hodnotiť svoje postupovanie a podporuje voličov
byť viac aktívny pri kontrole činnosti svojich volených zástupcov.
Prax v krajinách, kde je takáto možnosť, dokázala že nedochádza
k zneužívanie nástroja odvolania. Podporujeme uvedenie tohto
nástroja do ďalšej novely ústavy SR.
Medzi nástroje priamej demokracie môžeme
zaradiť i občianske zhromaždenia na spôsob starobylej Agory.
Najmä v najmenších obciach by táto forma mohla byť bežná.
Je výhodnejšia a lacnejšia než tvorba obecného zastupiteľstva.
Širšie uplatnenie nástrojov priamej demokracie
a ich uplatnenie pri náprave znehodnotenej verzie parlamentnej
demokracie by dnes bolo prínosom pre Slovensko.
|