Výber
volebného systému je jednou z najdôležitejších otázok pre
každý demokratický štát, navyše iba vzácne je tento výber
výsledkom starostlivého a slobodného uvažovania. Spravidla
je to výsledok historického vývoja, dedičstva alebo náhody.
Voľba systému je často podriadená nedostatkom poznania u politikov
a ich vôli pomôcť hlavne svojej politickej strane. V takýchto
prípadoch ich voľba nemusí byť z dlhodobého hľadiska tá najlepšia
a môže byť katastrofou. Pri voľbách ide v podstate o premenu
volebných hlasov na kreslá v parlamente. Hlavnými činiteľmi
pri voľbách sú použitý volebný systém (väčšinový alebo proporčný
a ich varianty), vzorec na prepočet hlasov a veľkosť volebného
obvodu (meraná počtom mandátov). Pri navrhovaní reformy volebného
systému a jeho implementácii chceme zohľadniť nasledovné princípy:
- garantovať reprezentatívny parlament (zastúpenie regiónov,
zastúpenie politickej vôle občanov v podobe politických
strán)
- obmedziť centralizmus štátu,
- poskytnúť volebný systém akceptovaný priemerným voličom
- dať možnosť pre nájdenie cesty dohody medzi znepriatelenými
politickými subjektmi
- posilniť legitímnosť parlamentu a vlády
- podporiť stabilnú a efektívnu vládu
- poskytnúť systém umožňujúci čo najlepšiu verejnú kontrolu
exekutívy a zastupiteľského zboru (možnosť odvolať legislatívcov
ak o to požiada dostatočný počet voličov, referendá, iniciatívy
a petície)
- podporiť vyprofilovanie parlamentnej opozície
- zohľadniť finančné možnosti štátu
Reformátori volebných systémov:
- by mali presadzovať jednoduché reformy (príliš komplexné
a dokonalé sú nečitateľné voličom i politikom),
- nemali by sa báť noviniek (existuje mnoho úspešných noviniek
v zahraničí), reforma ale nevzniká vo vzduchoprázdne, vždy
je v konkrétnej krajine a v konkrétnej spoločnosti,
- nemali by podceňovať inteligenciu voličstva,
- mali by sa pokúsiť nájsť súhlas od všetkých kľúčových
subjektov,
- musia si uvedomiť že krátkodobá výhoda nebýva vždy v súlade
s dlhodobou udržateľnosťou navrhovanej reformy,
- nesmú si myslieť že zmena volebného systému je všespasiteľná,
naopak by však nemali podceniť jej silu,
- by mali dosiahnuť, aby volič cítil že voľby mu poskytujú
silu vplývať na parlament a na vládu
- musia počúvať vôľu voličstva, akokoľvek dobre pripravená
reforma bez adekvátnej prezentácii verejnosti sa mení v
jej očiach na plytvanie peniazmi daňových poplatníkov“
- nemali by byť otrokmi tradícií,nezotrvávať prílišne na
„dobrých osvedčených“ systémoch
- mali by predvídať možné konflikty vzniknuté z realizácie
nimi presadzovanej zmeny.
Vybraný volebný systém môže byť rôzne úspešný
v jednotlivých krajinách. Všeobecne možno odporúčať model
s priamo voleným prezidentom, dvojkomorový parlament s vyváženou
mocou a primeraný stupeň regionality. Reformy spravidla potenciálne
ohrozujú existujúcu administratívu. Súčasná situácia na Slovensku
veľkej nedôvery v parlament, potvrdzuje oprávnenosť
reformných snáh Agory.
|