Strana: 1/4
Štúdia
Európskeho inštitútu občianskych iniciatív a referend
(IRI Europe) o rastúcom význame iniciatív a referend
v európskom integračnom procese
Pripravili: Heidi Hautala, Bruno
Kaufmann a Diana Wallis, November, 2002
1. Úvod
Dvaja aktéri európskeho integračného procesu
si koncom októbra splnili svoje domáce úlohy. V ľudovom
hlasovaní dňa 19. októbra írsky ľud odobril dohodu Európskej
únie z Nice a týmto odstránil dôležitú prekážku na ceste
k veľkému rozširovaniu EU. Predseda Európskeho ústavného
konventu, Valerie Giscard d’Estaing, desať dní na to prezentoval
svoje konkrétne konštitucionálne predstavy o „Zjednotenej
Európe“.
Výsledok referenda v Írsku a Giscardov
návrh ústavy vytýčili rámec, v rámci ktorého sa teraz
členovia Európskeho ústavného konventu a s nimi aj Európska
verejnosť budú musieť v nastávajúcich mesiacoch a rokoch
dohodnúť na únosnom kompromise. Týmto rámcom je na jeden strane
priame demokratické spoluvyjadrovanie sa ľudu a na druhej
strane sú zámery politických a ekonomických elít. Tento
kompromis musí vytvoriť základy pre efektívnu a demokratickú
Európsku úniu, ktorá musí napokon vyhovovať prvému nároku
každej demokracie: politická suverenita prináleží občanom.
Írske ľudové hlasovanie rozvírilo veľa prachu
a nastolilo veľa otázok. „Prečo smeli tri milióny Írov
rozhodovať o osude EU„ opýtal sa Berliner Tagesspiegel
deň po hlasovaní. A Frankfurter Allgemeine Zeitung odpovedá:
„Pokiaľ vedúci politici nepriblížia ľuďom Európu, budú írske
a dánske referendá takmer nevyhnutné„. The Independent
v Dubline hovorí že by to bol zaujímavý poriadok, „keby negociátori
budúcej dohody by pracovali na báze, že každý členský štát
by uskutočnil referendum„. Wiener Standard bilancuje: „Jediná
zmysluplná forma priamej demokracie v prípade otázok
európskej politiky by boli referendá v celej EU„. Európska
verejnosť sa prebudila – a začína vnímať a vážiť
si rastúci význam iniciatív a referend v európskom integračnom
procese.
Na to je už najvyšší čas, lebo k otázkam
Európskej integrácie nie sú referendá vôbec žiadnym novým
fenoménom. Táto správa k „Výzve európskeho referenda“ po prvý
raz predkladá porovnanie a prehľad doterajších 30 referend
o Európe od roku 1972, ktorých sa zúčastnilo viac ako 250
miliónov ľudí. Už viac ako tri desaťročia rozhodujú občania
vo väčšine členských štátov EU vždy znova o dôležitých
zásadných rozhodnutiach. Iba za ostatných desať rokov sa v Európe
konalo dvadsať referend k integračným otázkam. Tieto
kládli kritické otázky k legitimite integračného procesu,
ale napokon ju aj posilnili.
Európska štúdia IRI uzatvára jednu medzeru:
zatiaľ čo sa početné think-tanks, akademické inštitúty a vládne
výskumnú ústavy už dlhú dobu zaoberajú fungovaním a súhrou
orgánov EU, národnými inštanciami a politickými stranami,
pre vlastný kľúč k posilnenej legitimite európskeho integračného
procesu - priame vyjadrenie občianok a občanov – neexistovalo
doteraz žiadne cezhraničné kompetenčné centrum. V spolupráci
s politickými a ekonomickými aktérmi, MVO, akademickými
kruhmi a médiami bola založená nadácia IRI Europe – aby
okrem iného odstránila tento veľký deficit. A to v pravý
čas.
Táto správa sa neobmedzuje na analýzu 30
doterajších referend, ale zaoberá sa aj s ďalšími až
dvanástimi referendami v rovnakom počte štátov, ktoré
sa očakávajú v budúcom roku. Ale ako snáď najdôležitejšia
výzva vrhá správa IRI Europe svetlo na perspektívy prvého
paneurópskeho referenda, ktoré sa priam vnucuje v súvislosti
s nastávajúcim prijatím európskej ústavy – a v tejto
otázke sa zhodujú tak zástancovia ako aj kritici integračného
procesu. V tomto je zreteľný najdôležitejší rozdiel medzi
dohodou a ústavou : dohody robia štáty a vlády,
ústavy obyvatelia a občania.
V ďalšej časti správy sa viceprezident
konventu EÚ Giuliano Amato (úvod) a podpredseda Rady
Európy Andreas Gross (text) zaoberajú mnohými ešte podceňovanými
potenciálmi iniciatív a referend pre európsky ústavný
proces. Správa IRI Europe zhŕňa posudky k právnym otáznikom
paneurópskeho referenda a prezentuje konkrétne návrhy tak
pre referendum o budúcnosti Európy ako aj pre inštitúcie priamej
demokracie v budúcej EU. Správa v závere obsahuje pohľady
a informácie k debatám a kampaniam, ktoré sa v nastávajúcich
mesiacoch budú rozvíjať okolo otázky prvého paneurópskeho
referenda.
Na záver: Cieľom tejto správy IRI Europe
nie je iba uzavrieť medzeru v znalostiach, ale treba
ju chápať aj ako pozvanie – a síce pre všetkých zainteresovaných
Európanov. V budúcich mesiacoch chceme spoločne s Vami
rozvíjať odpovede na najdôležitejšie starosti a problémy,
ktoré v dnešnej dobe stoja ešte v ceste pri spoluvyjadrovaní
sa občianok a občanov. Po celom rade regionálnych fór
vo všetkých častiach Európy budeme schopní budúcemu Európskemu
konventu na budúcu jar predložiť zoznam odporúčaní pre zriadenie
a rozpracovanie paneurópskeho referenda. Rovnako je podnetom,
že po tých mnohých slovách je pre demokratizáciu európskej
demokracie potrebné aj zopár rozhodných činov!
Heidi Hautala, Bruno Kaufmann
a Diana Wallis
Amsterdam a Brusel, 7. novembra
2002
2. Demokratizácia európskej demokracie
K rastúcej úlohe iniciatív
a referend v európskom integračnom procese
„Prekážky na ceste k demokracii majú
málo do činenia s kultúrou alebo náboženstvom, ale veľa
s vôľou mocných, za každú cenu chrániť svoje postavenie.
To nie je nový jav a neobmedzuje sa na určité časti tohto
sveta. Ľudia všetkých kultúr si oveľa viac cenia, keď majú
slobodu voľby a k tomu pociťujú nutnosť, aby mali
v otázkach, ktoré sú dôležité pre ich život, právo spoluurčovania“.
[1]
Generálny tajomník OSN Kofi Annan
Dve veci boli vo výročnej správe 2002 Rozvojového
programu Spojených národov (UNDP),[2]
obzvlášť vyzdvihnuté:
- demokratizácia spoločenstiev je jedným z najdôležitejších
pozitívnych trendov uplynulých desaťročí.
- demokratizácia demokracie bude jednou z najväčších
výziev nastávajúcich desaťročí.
Skutočne: ešte v roku 1980 žila iba menšina
(46%) obyvateľstva v štátoch – v počte 54 – so základnými
demokratickými právami ako slobodné voľby s viacerými
politickými stranami[3].
Až do prelomu tisícročia sa z tejto „demokratickej“ menšiny
stala jasná väčšina : teraz žije 68% z viac ako sedem
miliárd ľudí na celom svete v 129 demokratických krajinách.[4]
81 štátov zažilo v ostatných dvoch desaťročiach 20. storočia
demokratizačný posun, z toho 21 v Európe – kde „Freedom
House“ hodnotí už iba Bielorusko ako „nedemokratické“.[5]
Ale: „pravá demokratizácia znamená viac
ako voľby“[6], uvádza Správa OSN o rozvoji
sveta za rok 2002, „lebo dôstojnosť ľudí závisí od možnosti
a oprávnenosti k účasti na tvorbe zákonov a inštitúcií“[7].
Táto svetová organizácia týmto po prvýkrát
posúva ľudové zákonodarstvo vo forme iniciatív a referend
do centra globálnej demokratickej výzvy pre 21. storočie.
Európska integrácia pritom zohráva ústrednú rolu. Lebo v žiadnom
inom cezhraničnom politickom procese na celom svete nepožíva
otázka demokracie také vysoké hodnotové postavenie ako v EU.
Ešte viac: k žiadnej inej téme sa nekonalo toľko veľa
referend ako k „Európe“. V súčasnom ústavnom procese
má Európska únia dokonca jedinečnú šancu, vytvoriť základy
novej demokratickej revolúcie – tentokrát na nadnárodnej úrovni.
Občania Európy ako predvoj: Integrácia
EU sa stáva vecnou otázkou, s najväčším počtom volieb
V tieni volieb do parlamentov a zhromaždení
vznikli od čias francúzskej revolúcie tiež voľby k vecným
otázkam. Ak sa rôzne možnosti aktívnych a pasívnych volieb
politických zástupcov a/alebo politických strán môžu priradiť
k nepriamej demokracii, tak iniciatívne práva občianok
a občanov, možnosť hlasovania o veci alebo „zdola“
iniciované a v referende rozhodnuté odvolanie niektorého
politika pred vypršaním jeho normálneho mandátu prispieva
k celku priamej demokracie[8]. Dobre rozpracované[9] a vzájomne sa doplňujúc
majú postupy nepriamej a priamej demokracie potenciál
pre posilnenie reprezentatívnej demokracie – a vytvárajú
tým napokon aj predpoklady pre zlepšenie kvality života v rámci
politických spoločenstiev i medzi nimi.
Vo federatívnych krajinách ako v USA alebo
vo Švajčiarsku zohrávajú procesy I a R už viac ako sto
rokov veľmi dôležitú rolu pri zákonodarstve[10].
Avšak až so skončením studenej vojny bolo možné zakotviť prvky
priamej demokracie aj v ústavách a v politickej
praxi mnohých iných štátov[11].
Európsky priestor zohráva pritom rolu predvoja: vo východnej
a strednej Európe bolo takmer všetkých 27 nových ústav
prijatých ľudom v referendách. Väčšina týchto ústav obsahuje
pritom niektoré prvky priamej demokracie. V západnej
a severnej Európe európsky integračný proces vyvolal
početné národné referendá. Žiadna iná špecifická vecná otázka
na svete nevyvolala doteraz toľko referend a individuálnych
hlasovaní: v celkom 30 prípadoch od roku 1972 mohlo viac
ako 160 miliónov Európanov v 11 krajinách a dvoch autonómnych
regiónoch priamo spoluurčovať európsky integračný proces.
(pozri tabuľku 1)
[1]
English Original „Obstacles to democracy have little to
do with culture or religion, and much more to do with the
desire of those in power to maintain their positions at
any cost. This is neither a new phenomenon nor one confined
to any particular part of the world. People of all cultures
value their freedom of choice and feel the need to have
a say in decisions affecting their lives“. Human Development
Report 2002, Deepening Democracy in a fragmented world,
Oxford University Press, p. 14
[2]
Human Development Report 2002, Deepening Democracy in a
fragmented world, Oxford University Press
[3]
vgl. Bruno Kaufmann u.a. in die Die Weltwoche (Zürich),
Nummer 42/2002 (17.10.02), S.44 „Der Welt geht es besser“.
[4]
Die Grundlagen der UNDP-Zahlen sind bei Marshall, Monthy
G. und Jaggers, Keith, „Polity IV Project: Dataset Users
Manual“ zu finden. Weblink: www.bsos.umd.edu/cidcm/inscr/polity.
April, 2002.
[5]
Länder wie die Russische Föderation, die Ukraine, Moldavien
oder Albanien erhalten bei „Freedom House“, das seit 1972
einen weltweiten jährlichen Demokratieindex erstellt die
Bezeichnung „ teilweise demokratisch“ (partly free). Weblink:
http://www.freedomhouse.org/ratings/index.htm.
[6]
UNDP-report 2002, p. 14.
[7]
Englisch Orig. „People’s dignity requires that they be free
– and able – to participate in the formation and stewardship
of the rules and institutions that govern them“, p. 13
[8]
Für eine umfassende Darstellung des vor allem in den USA
praktizierten Recall Instrumentes vgl. „The Recall Device“
in „Direct Democracy, By Thomas E. Cronin, The Politics
of Initiative, Referendum and Recall“ (1989), s. 125 ff.
[9]
Vgl. dazu den Artikel „Das Design der Direkten Demokratie
– Erste Grundlagen für die Bewertung weniger optimaler Verfahren
der Volksgesetzgebung“ in „IRI Europe Länderindex zur Volksgesetzgebung
2002“, Gross, Andreas und Kaufmann, Bruno, Amsterdam 2002.
[10]
In den USA beschränken sich die I&R-Rechte auf die Ebene
der Teilstaaten, der Provinzen und Gemeinden.
[11]
So hat sich in den Jahren 1990 bis 2000 die Zahl der nationalen
Volksabstimmungen im Vergleich zum vorhergehenden Jahrzehnt
fast verdoppelt. Von den insgesamt 405 registrierten gesamtstaatlichen
Referenden weltweit fanden 78 in den Amerikas, 37 in Afrika,
26 in Asien und 16 in Ozeanien statt. In Europa konnten
Bürgerinnen und Bürger 248 Mal auf der nationalen Ebene
einen Entscheid fällen. Vgl. dazu den Artikel „Initiative
und Referendum im Vergleich – ein erster wertender Vergleich
von Initiative und Referendum in 32 europäischen Staaten“
in „IRI Europe Länderindex zur Volksgesetzgebung 2002“,
Gross, Andreas und Kaufmann, Bruno, Amsterdam 2002.
Pritom stojíme iba na začiatku určitého
vývoja: v budúcom roku bude k hlasovacím urnám prizvaných
ďalších 100 miliónov oprávnených občanov vo viac ako
desiatich štátoch – aby rozhodli o pristúpení k Euru
alebo dokonca do Európskej únie ako takej. Vzhľadom na rýchlo
rastúcu prax postupov priamej demokracie v jednotlivých
štátoch k európskym otázkam sa krok k európskemu
referendu vo všetkých štátoch zdá byť čoraz menší – krok,
ktorý je teraz v súvislosti s Európskym konventom
tiež po prvý raz vnímaný a diskutovaný širokou európskou
verejnosťou. Raz by európske referendum vo všetkých doterajších
a budúcich členských štátoch únie mohlo prilákať k urnám
až pol miliardy ľudí[12].
Od Francúzska až po Írsko – občania
spolurozhodujú
Zakladajúci otcovia Európskej únie nemali
vysokú mienku o myšlienke, že občania by mali byť priamo
začlenení do rozhodovania na spoločnej politickej úrovni.
Ani nie tak skúsenosti Druhej svetovej vojny, ako skôr narastajúce
ohrozenie Studenej vojny, urobili z idey o demokratickej
európskej federácii, vyvinutej v štyridsiatych rokoch,
najskôr makulatúru. Tak sa integračný proces v päťdesiatych
rokoch niesol v znamení ekonómie a byrokracie: Monnetov
systém nepočítal s priamym spolurozhodovaním občanov.
Bol to iný veľký Francúz, totiž prezident
Charles de Gaulle, ktorý na začiatku šesťdesiatych rokov po
prvýkrát sformuloval výzvu k európskemu referendu:
„Európa vznikne v deň keď rozmanitý
ľudia sa spoja. Nebude stačiť, že parlamenty budú schvaľovať
ratifikáciu. Vyžiada si to referendá, najlepšie vedené v ten
istý deň vo všetkých dotknutých krajinách“[13].
Prešlo ešte jedno desaťročie, kým napokon
de Gaullesov nástupca v úrade, Georges Pompidou, sa odvážil
začať a pozval k urnám občanov svojej krajiny
ako prvých Európanov k európskemu referendu: dňa
23. marca 1972 hlasovala dvojtretinová väčšina za rozšírenie
vtedajších Európskych spoločenstiev smerom na sever s Dánskom,
Veľkou Britániou, Írskom a Nórskom. Toto rozhodnutie
zo spätného pohľadu otvorilo nielen brány k severu, ale aj
k lepšej (priamej) demokracii v Európe. Ešte v tom
istom roku sa Íri (10. mája) ako aj Dáni vyjadrili za
vstup svojich krajín do Európskeho spoločenstva. Avšak s týmto
sa to pred tridsiatimi rokmi neskončilo: aj v Nórsku
a vo Švajčiarsku došlo k referendám o Európe.
Nóri dňa 26. septembra odmietli vstup s tesnou väčšinou. Švajčiari
súhlasili s dohodou o voľnom obchode medzi Švajčiarskom
a Európskym hospodárskym spoločenstvom EHS dňa 3. decembra
1972 avšak s masívnou väčšinou, podiel kladných odpovedí
dosiahol 72,5%.
Už tento veľký rok referend v dejinách
európskeho integračného procesu ukázal, že sa referendá v jednotlivých
krajinách silne odlišujú: zatiaľ čo francúzske referendum
bolo iniciované prezidentom štátu a výsledok mohol poslúžiť
prezidentovi len ako rada, írske referendum o vstupe
bolo predpísané ústavou a pre politické vedenie krajiny
malo záväzný charakter.. V Dánsku sa prenesenie suverenity
na medzinárodné spoločenstvá musí predložiť ľudu, keď sa v národnom
parlamente nedosiahne 5/6 väčšina. V Nórsku a vo Švajčiarsku
napokon v roku 1972 dobrovoľne rozhodol parlament resp.
vláda, že návrh na vstup do Európskeho spoločenstva (Nórsko)
a na vstup do Európskeho združenia voľného obchodu (Švajčiarsko)
dajú odhlasovať v referende[14].
Tu je prehľad všetkých 30 európskych referend
od roku 1972 s údajmi o výsledkoch a informáciách
o konaní v tabuľke 1:
Krajina |
Termín |
Predmet |
Podiel odpovedajúcich áno |
Účasť |
Konanie |
Základ v ústave |
Francúzsko |
23.4.1972 |
Rozšírenie EHS |
68,28% |
60,27% |
Prezidentský plebiscit/ konzultatívny |
Čl. 11 & 89 |
Írsko |
10.5.1972 |
Pristúpenie do ES |
83,1% |
70,88% |
Obligatórne referendum/ záväzné |
Čl.. 46.2 |
Nórsko |
26.9.1972 |
Pristúpenie do ES |
46,5% |
79,2% |
Parlamentný plebiscit/ konzultatívny |
Žiadne |
Dánsko |
2.10.1972 |
Pristúpenie do ES |
63,29% |
90,14% |
Obligatórne referendum/ záväzné |
ČL. 20 |
Švajčiarsko |
3.12.1972 |
Dohoda o voľnom obchode s EHS |
72,5% |
52% |
Vláda/ záväzné |
Žiadne |
Veľká Británia |
5.6.1975 |
Členstvo v ES |
67,23% |
64,03% |
Vládny plebiscit/ konzultatívny |
Žiadne |
Grónsko |
23.2.1982 |
Členstvo v ES |
45,96% |
74,91% |
Parlamentný plebiscit/ konzultatívny |
|
Dánsko |
27.2.1986 |
Vnútorný trh |
56,24% |
75,39% |
Parlamentný plebiscit/ konzultatívny |
Žiadne |
Írsko |
26.5.1987 |
Vnútorný trh |
69,92% |
44,09% |
Obligatórne referendum/ záväzné |
Čl. 46.2 |
Taliansko |
18.6.1989 |
Európsky ústavný proces |
88,06% |
85,4% |
Ľudová iniciatíva / konzultatívna |
Čl. 71 |
Dánsko |
2.6.1992 |
Maastrichtská dohoda |
47,93% |
82,9% |
Obligatórne referendum/ záväzné |
Čl. 20 |
Írsko |
18.6.1992 |
Maastrichtská dohoda |
68,7% |
57,31% |
Obligatórne referendum/ záväzné |
Čl. 46.2 |
Francúzsko |
20.9.1992 |
Maastrichtská dohoda |
51,05% |
69,69% |
Prezidentský plebiscit/ záväzný |
Čl. 11 |
Švajčiarsko |
6.12.1992 |
Prístup do Európskeho hospodárskeho priestoru (EHP)
|
49,7% |
78% |
Parlament vláda/ záväzné |
Čl. 89.5 a čl.. 123 |
Lichtenštajnsko |
12.12.1992 |
Prístup do EHP |
55.81% |
87% |
Parlament/ záväzné |
Čl. 66 |
Dánsko |
18.5.1993 |
Maastrichtská dohoda |
56,77% |
85,5% |
Parlamentný plebiscit/ konzultatívny |
Čl. 42.6[1] |
Rakúsko |
12.6.1994 |
Vstup do EU |
66,58% |
82,35% |
Obligatórne referendum/ záväzné |
Čl.44 |
Fínsko |
16.10.1994 |
Vstup do EU |
56,88% |
70,4% |
Parlamentný plebiscit/ konzultatívny |
Čl. 22 |
Švédsko |
13.11.1994 |
Vstup do EU |
52,74% |
83,32% |
Parlamentný plebiscit/ konzultatívny |
Kap. 8 § 4 |
Alandské ostrovy |
20.11.1994 |
Vstup do EU |
73,64% |
49,1% |
Parlamentný plebiscit/ konzultatívny |
|
Nórsko |
28.11.1994 |
Vstup do EU |
47,8% |
89% |
Parlamentný plebiscit/ konzultatívny |
Žiadne |
Lichtenštajnsko |
9.4.1995 |
Európsky hospodársky priestor |
55,88% |
82,05% |
Parlament/ záväzné |
Čl. 66 až |
Švajčiarsko |
8.6.1997 |
Blokovanie vstupu do EU |
25,9% |
35% |
Ľudová iniciatíva / záväzná |
(Čl. 121) |
Írsko |
22.5.1998 |
Amsterdamská dohoda |
61,74% |
56,26% |
Obligatórne referendum/ záväzné |
Čl.. 46.2 |
Dánsko |
28.5.1998 |
Amsterdamská dohoda |
55,1% |
76,24% |
Obligatórne referendum/ záväzné |
Čl. 20 |
Švajčiarsko |
21.5.2000 |
Bilaterálne dohody s EU |
67,2% |
48% |
Fakultatívne referendum/ záväzné |
Čl. 141 |
Dánsko |
28.9.2000 |
Prijatie Eura |
46,87% |
87,5% |
Obligatórne referendum/ záväzné |
Čl. 20 |
Švajčiarsko |
4.3.2001 |
Zahájenie prístupového konania do EU |
23,2% |
55% |
Ľudová iniciatíva / záväzná |
Čl. 139 |
Írsko |
7.6.2001 |
Dohoda z Nice |
46,13% |
34,79% |
Obligatórne referendum/ záväzné |
Čl. 46.2 |
Írsko |
19.10.2002 |
Dohoda z Nice |
62,89% |
48,45 % |
Parlamentný plebiscit/ záväzný |
Čl. 46.2 |
[12]
Wobei natürlich klar ist, dass die briefliche oder auch
elektronische Wahlbeteiligung in Zukunft an Bedeutung hinzugewinnen
wird. In einzelnen Gemeinden der Schweiz stimmen schon heute
über 90% der Stimmbeteiligten brieflich ab.
[13]
Quoted by Peyrefitte, Alain. 1994. C’était de Gaulle. Paris:
Fayard.
[14]
In der Schweiz hätte zudem die Möglichkeit bestanden, den
Beitritt mit einem fakultativen Referendum in Frage zu stellen.
Die Regierung wählte allerdings eine offensive Strategie
und wurde dafür mit einer sehr klaren Mehrheit belohnt.
|