Agora logo Agora - Obianske zdruenie na podporu priamej demokracie   



Posielanie noviniek na Váš email:


Prihlásiť Odhlásiť

Momentálne je online 2 hostí a 0 členov.

Ste anonymný užívateľ. Zaregistrovať sa môžete tu

Tretie kolo?
Poslal: agora v Sobota, 04.02.2006 21:15 (1730 krát čítané)
Téma:
Do tretice všetko dobré? Sympatická predsedníčka ústrednej volebnej komisie oznámila v televíznej relácii, že druhé kolo bolo pokojné a počas výjazdov komisie nestretli nespokojných voličov, pardon skôr nestretli žiadnych voličov. Ak by bolo tretie kolo, asi by neprišli ani príbuzní kandidátov. Čo nás len stál jeden hlas, jedna účasť vo volebnej miestnosti? Nebolo viac členov komisií, kandidátova, úradníkov pri voľbách ako tých pre ktorých to bolo všetko – voličov? Ešte scestnejšie bolo tvrdenie moderátora o výsostnej demokratickosti tohto volebného aktu, ktorý bojkotovalo 90% národa. Nezáujem bol zrovnateľný s nezáujmom o totalitné voľby 90-tych rokov. Pravda vtedy prichádzalo 90% občanov „odvoliť“, ale dôvera a nezáujem bol zrovnateľný s dnešným. Vraj vývoj prebieha po špirále a po čase sa dostane na to isté miesto, len na vyššej úrovni. Zrejme sme momentálne nad istým bodom z roku 1985. Prvé aj druhé kolo volieb do VÚC sú prehrou decentralizácie verejnej správy, odštátňovania, cesty za občanom a iných úprimných reformných „úsilí“. S tým možno porovnať len úprimnosť snahy o čo najvyššiu účasť zvážaním voličov vykúreným zájazdovým autobusom z niektorých osád na východnom Slovensku. Čo s tým? Formálne je možno veci zlepšovať. Splnomocnenec vlády pre decentralizáciu verejnej správy nájde riešenia, veď od toho tu je. Vzhľadom na slabé stotožnenie sa občanov s vyššími územnými celkami je možné zmeniť ich počet i hranice. Máme na Slovensku regióny? Regióny ktoré sa vyznačujú vnútornou podobnosťou a vonkajšou odlišnosťou od iných susedných územných celkov, kde rozhodujúcim hľadiskom pre ich definovanie je kritérium funkčnosti, resp. kritérium vzťahov. Naše VÚC len ťažko možno označiť za funkčné regióny. Možno pôjdeme cestou Švajčiarska, kde sa neúčasť na voľbách/referendách trestá drobnou pokutou? Možno by bolo vhodné vyskúšať poštové hlasovanie, alebo vyskúšať iné formy hlasovania cez počítač, bankomat a pod. Ale celkovo nás to z biedy nezáujmu o veci verejné (skôr panské huncútstva) nevytrhne. Slovenské koaličné zoskupovanie pripomína známy český volebný billboard s nápisom “voľte ako chcete a my sa už potom dajako spolu dohodneme”. V podstate je to jedno za koho dáme hlas, tak na čo tam chodiť. Podobne ako pred dvadsiatimi rokmi, je to jedno koho strana/strany navrhli, aj tak nemáme na rozhodovanie reálny vplyv. Najhodnejšie by bolo zavedenie jedno mandátových volebných obvodov, tak aby som si vedel vybrať toho poslanca, ktorý chce vykonať to čo by som aj ja chcel vykonať ak by som bol na poslancovom mieste. Bolo by to lepšie ako kandidatúra osoby, ktorá si kandidovanie kúpila od mediálne známej strany. Celá naša slovenská politická scéna pripomína skôr časy stredovekých lúpežných rytierov. Ten kto vyhrá má moc, pravdu a aj spravodlivý nárok na korisť. Cuius regio, eius religio platí i dnes. Záujem o kreslá poslancov je síce veľký, ale znechutenie občana omnoho väčšie. Doterajšie voľby na tom nič nezmenili a ani nezmenia, je potrebné zmeniť systém. Máme krízu zastupiteľskej formy demokracie. Vhodnejšie by bolo keby župani ponúkali alternatívne riešenia pre školstvo, zdravotníctvo, dopravu a diskutovali navzájom v otvorenej debate. Bolo by dobré keby sa zaviedla výraznejšia kontrola verejnosťou, toho čo bolo vykonané a ako to bolo vykonané. Vrátane povestného impeachmentu voči županom či poslancom. Veď takto sa napr. dostal ku guvernérskemu kreslo Arnold Schwarzeneger, keď predošlý kalifornský guvernér stratil dôveru a bol odvolaný. Ako nekomunista som bol pred dvadsiatimi rokmi poverený zaučiť súdruha vedúceho problematike, pretože nemal na to vzdelanie. Mal knižku. Stretol som svojho bývalého kolegu, ktorý sa orientoval vtedy na jednu a teraz na rôzne politické strany ale nikdy a ani teraz nie na angličtinu. Je čerstvo ustanoveným euroúradníkom. Moji priami šéfovia na Slovensku mi otvorene radili, musíš sa zaradiť, inak to nikam nedotiahneš. Uvedom si, tu máme byzantský systém (kto s kým tiahne, kto zaplatí, ten má i výhodné postavenie). Pomáhal som cirkvi pri jednom celosvetovom podujatí. Najvyšší laický funkcionár nesúhlasil. Dôvod bol podozrenie že som spolupracoval s vtedy nesprávnou politickou stranou. To mi stačilo. V súčasnosti skúšajú v kanadskej provincii Britská Kolumbia priamu demokraciu formou občianskeho zhromaždenia bez účasti politikov. Čítal som informáciu, že väčšina odchádzajúcich za novým životom do Kanady pochádza z Bratislavy. Prekvapilo ma to. Je tu relatívne viac práce ako inde na Slovensku. Nerovnosť podmienok, stranícky tribalizmus a systém bez pamäte a etiky zrejme vyzýva skúsiť to inde. Nezáleží či sa píše rok 1989, 1993, 1998 či 2005. Stále je to o tom istom.

(ta alej...)

Slovensko nehľadalo županov
Poslal: agora v Sobota, 04.02.2006 21:12 (1761 krát čítané)
Téma:
V televízia zaznela otázka moderátora na ústrednú volebnú komisiu, či voľby do vyšších územných celkov boli pokojné. Asi mi dáte za pravdu, že boli viac ako pokojné a z pohľadu občana zbytočné. Nikto v novembri pred šestnástimi rokmi si pri hľadaní kľúčov vo vreckách, hádam ani nepomyslel, že takto biedne dopadneme. Čo sa zmenilo? Najväčším nepriateľom socialistického poľnohospodára boli ročné obdobia, dnes je pre reprezentatívnejšiu účasť na voľbách opäť prekážkou počasie. To sú sprostosti. Podstata je inde. Predtým sme politickému systému neverili, ale museli sme sa v podstate zúčastňovať divadelných volieb. Dnes je právom voliť a teda nie povinnosť. Keďže opäť neveríme v možnosť reálne čosi ovplyvniť, tak sa radšej nejdeme strápňovať do volebných miestností kvôli akémusi kraju, či ako sa to volá. Župa alebo VÚC? V deň volieb bola novootvorená predajňa Kika v nákupnej zóne v Bratislave plná do prasknutia novými slovenskými Európanmi, čo zrejme na to mali a nakupovali o dušu. Vo volebných miestnostiach ústredná volebná komisia, ktorá sa pokúšala o inšpekciu, v rovnakom čase nestretávala žiadnych voličov vo volebných miestnostiach, či v ich okolí. Vlastne ani od nás ani nik nežiada aby sme šli voliť. Systém je tak nastavený, že stačí, ak kandidáti a ich stranícko-rodinný fanklub príde a je to v pohode. Ostatným vystačia televízne reality show, ktoré plnia tú istú rolu ako „chlieb a hry“ v starom Ríme. Ak by bolo predsa potrebné zabezpečiť účasť, nuž tak sa to vyrieši ako sa to vyriešilo s „úspešnou“ manipuláciou počas referenda o vstupe do Európskej únie. V Slovinsku chcú zaviesť rovnú daň a do ulíc išlo 40 000 ľudí, zámer predĺžiť dôchodkový vek paralyzuje Paríž, Brusel a na Slovensku aj po bombardovaní zahraničnými grantmi, občianska spoločnosť funguje iba vo výročných správach mimovládnych organizácii pre zahraničných chlebodarcov. V uliciach skôr vidíme slovenskú pospolitosť ako občiansku spolupatričnosť. Celoštátne odborové hnutie? Najlepšie by bolo, keby pohrobok ROH bol zrušený a odbory vznikli úplne znova zdola a na základe dôvery. Čo sa zmenilo? Za boľševika sme mali sny a idealizmus a mohli sme veriť, že môže byť aj lepšie a je možné vybudovať lepší život. Teraz po pätnástich rokoch sme o sny ilúziu prišli, máme realitu, ktorá hovorí, že ak nemáš peniaze, nemáš pravdu, prácu a ani zdravie. Voľby sú pre bohatých, čo si môžu dovoliť kúpiť zvoliteľné miesto, pre tých čo si zasponzorujú voľby a po voľbách si investíciu vyberú aj z úrokmi. Volebné zoskupenia fungujú ako zrkadlový obraz románu Janka Jesenského „Demokrati“, ktorý je opisom demokracie prvej ČSR. Či je niekto ľavicový či pravicový poslanec je dnes tak ako vtedy dané podľa toho kde sa podarilo kúpiť zvoliteľný post a nie podľa toho s čím sa identifikuje. V parlamente je raz spokojne pravičiar a inokedy ľavičiar, ako treba. Strany/hnutia sú čisto účelové zoskupenia za účelom uchopenia moci tých čo na to majú, bez ohľadu pod akou koalíciou. Čo sa zmenilo? Predtým nastúpil za riaditeľa člen komunistickej strany, ktorý nebol odborník v danej problematike. Podriadení nestraníci tŕpli, kým ho naučili nerobiť odborné chyby. Dnes nenastupujú síce za manažérov komunisti, ale iní stranícki nominanti a podriadení nestraníci tŕpnu či ich nový šéf nevyhodí na dlažbu, len kvôli tomu, že práci rozumejú viac ako on/ona. Zásada je nestarať sa. Začnete sa starať, máte problém. Záujmu spoločnosti skôr vyhovuje druhé hľadanie superstar než super župana. Volebný systém s neprehľadnými účelovými koalíciami, kandidátkami čo znemožňujú poznať svojho poslanca, pri neexistencii serióznych a aj reálnych volebných programov, nemožnosti vziať poslanca na zodpovednosť iba podporuje zámer aby sa občan nestaral a nechal sa zavádzať. Choďte nakupovať a vy čo nie ste úspešní noví Slováci, vydržte pri televíznej show, tá je rovnako realistická ako vaša možnosť reálne ovplyvniť stav veci verejných.

(ta alej...)

Novinky: Priama demokracia - Hnutie domova
Poslal: agora v Utorok, 24.01.2006 20:26 (1802 krát čítané)
Téma: Novinky
Vzniká nový politický subjekt opretý o priamu demokraciu Hnutie domova. Všetky informácie a kontakty sú na www.hnutiedomova.sk

(ta alej...Novinky)

Novinky: Diskusný príspevok starostu obce Kuchyňa Františka Pálku na sneme ZMOS
Poslal: agora v tvrtok, 11.11.2004 18:35 (2602 krát čítané)
Téma: Novinky
Snem ZMOS

17.4. 2002

Diskusný príspevok starostu obce Kuchyňa a podpredsedu o.z. AGORA Františka Pálku

Vážené dámy, páni, kolegovia, hostia

Srdečne Vás pozdravujem a nášmu spoločnému rokovaniu želám veľa múdrych rozhodnutí v prospech uplatnenia samosprávnej demokracie na Slovensku.

Dnešný snem pokladám za prelomový medzi prípravnou fázou Reformy verejnej správy (RVS) a jej skutočnou realizáciou. Verím, že tento proces je už nezvratný. Očakávam, že naše rokovanie povedie k tomu, aby samospráva na čele so ZMOS ešte aktívnejšie ako doteraz a s plnou zodpovednosťou začala presadzovať kompletnú reformu.

Už celé desaťročie patrí ZMOS medzi najdôveryhodnejšie verejné inštitúcie na Slovensku, ktorá stabilizuje spoločnosť, presadzuje princípy samosprávnej demokracie a budovanie občianskej spoločnosti. Bude na škodu Slovenska, ak nedokážeme v prospech komplexnej RVS využiť tohtoročnú predvolebnú situáciu a dôveru i podporu, ktorú samospráva vo verejnosti má. Vo svojom príspevku chcem poukázať na riziká reformného procesu a možné východiská, ktoré by urýchlili ukončenie celej RVS na Slovensku.

Desaťročné skúsenosti transformačného procesu na Slovensku nám dali dostatok dôkazov o tom, že stranícka politická moc sústredená v parlamente nemá záujem o svoje oslabenie, respektíve o podelenie sa o moc so samosprávou. Je veľmi zlé, keď počas existencie desaťročného pluralitného politického systému s takmer totálnou mocou vládnych koalícií bez nezávislej spoločenskej kontroly dospela naša spoločnosť na okraj kolapsu. Nová stranícka oligarchia si z transformácie urobila vlastný biznis a do budúcna materiálne zabezpečila seba i svojich blízkych na úkor spoločnosti. Za posledné desaťročie ani jedna politická garnitúra, ktorá bola pri moci v skutkoch nepreukázala, že jej ide v prvom rade o blaho občana a Slovenska. Táto politická reprezentácia sústredená v parlamente bojuje medzi sebou o stranícku a osobnú moc, polarizuje spoločnosť a prospech občana i Slovenska je pre ňu druhoradý.

Najväčšou chybou súčasnej vládnej proreformnej politickej moci bolo, že v roku 1999 po voľbách pri zostavovaní vládneho programu a vypracovaní súčasnej Koncepcie RVS ustúpila od predvolebnej tzv. Stratégie RVS, v ktorej bola zahrnutá celá VS.

Reformný proces nezískal podporu verejnosti práve preto, že šetril na verejných službách v miestnej samospráve a pritom zvyšoval výdavky na ústrednú správu, napr. v parlamente za kreslá politických strán, za asistentov a za kancelárie poslancov.

Nie náhodou náš parlament dosahuje dlhodobo v prieskumoch viac ako 80% nedôveru občanov. Sme naivní, ak si myslíme, že pokorným vyjednávaním a argumentovaním ich presvedčíme o urýchlení reformného procesu. Nastal čas, aby sme oveľa aktívnejšie začali presadzovať reformu celej verejnej správy, to znamená aj parlamentu, vlády a všetkých centrálnych, správnych úradov.

Aj v podnikateľskom prostredí zákonite platí, že ozdravný proces sa začína od vrcholového manažmentu. Tak isto pri rekonštrukcii domu začíname s opravou strechy a nie fasády. Tieto zákonitosti by sme mali dodržiavať aj dnes pri RVS. Tak isto v roku 1989 pri zmene totalitného spoločenského systému bolo v prvom rade nutné zrušiť moc a vedúcu úlohu jednej strany. Išlo o systémovú zmenu a vznik pluralitného politického systému. Uplatňovanie pluralitnej politickej moci nenaplnilo naše očakávania. Totalitná moc jednej strany bola nahradzovaná v politických voľbách vždy takmer totalitnou mocou vládnych koalícií. Pri týchto mocenských súbojoch sa akosi pozabudlo na občana. Ten síce v roku 1989 získal slobodu, ale počas 10 rokov stratil takmer všetky istoty. Je to dostatočné poučenie k tomu, aby sme pochopili, že na Slovensku ani tohtoročné parlamentné voľby bez prijatia systémových zmien nič nevyriešia.

Nestačí vymeniť politické strany, lídrov, koalície, treba presadiť systémové zmeny, ktoré dostanú politickú moc pod nezávislú občiansku kontrolu už v parlamente.

Vážení priatelia,

V júli v roku 2000 bolo na Ministerstve vnútra SR zaregistrované o.z. AGORA, ktoré si dalo za cieľ v rámci reformného procesu v optimistickej vízii do 21.storočia presadzovať vytvorenie dvoch komôr parlamentu po 50 poslancov a celkové znižovanie volených funkcionárov, zamestnancov a režijných nákladov celej VS o 25%.

Poslanci do II. Komory parlamentu by boli volení v obvodoch VÚC väčšinovým systémom. Na základe optimistickej vízie bol vypracovaný grantový projekt „Reforma parlamentu – nádej pre Slovensko“. Súčasťou projektu je aj vydanie letáčikov a brožúry, ktorú ste obdržali v propagačných materiáloch. Nosným pilierom projektu sú oboznamovacie a tréningové semináre pre našich aktivistov. Väčšina účastníkov seminárov, ale i verejných činiteľov, zástupcov samosprávy, občianskych združení naše aktivity schvaľuje a podporuje.

Niektorí však upozorňujú na nedostatok politickej vôle a peňazí. Opatrnícky o sebe tvrdia, že sú realisti. Život dokazuje, že každý starosta, primátor, vedec i manažér je v prvom rade realista, ale ak chce byť úspešný a ísť dopredu, musí sa pokúšať o zdanlivo nemožné. Je to jedna z hlavných úloh i povinností každého tímového vedenia a jeho lídrov. Vznik samostatného ZMOSu a činnosť celého samosprávneho i občianskeho hnutia túto zásadu potvrdzuje.

Ak problém je politická vôľa, tak máme jedinečnú šancu ju v tohtoročných parlamentných voľbách získať. Medzi nami je dostatok takých, ktorí sa už dlhodobo osvedčujú v komunálnej politike a boli by vhodnými kandidátmi za svoje regióny do parlamentu.

Prečo nezaložiť reformné hnutie, ktoré by kandidovalo zástupcov samosprávy i aktivistov nezávislých občianskych združení do parlamentu?

Potrebné petičné hlasy na založenie hnutia by sme bez finančných nákladov zabezpečili spoločne. Finančné náklady by nebolo treba ani na sekretariáty, volebné tímy a volebnú kampaň. Kandidátna 100-členná listina by bola vytvorená po jenom kandidátovi z každého okresu a po desiatich kandidátoch z vrcholového vedenia samosprávy a občianskych aktivistov. Rovnomerné zastúpenie na kandidátnej listine by bolo garantované účasťou v každej desiatke jedným okresným kandidátom z príslušnej VÚC a po jednom kandidátovi z vedenia samosprávy a nezávislého občianskeho aktivistu.

Svojou iniciatívou by sme umožnili demokratickým spôsobom vstup do parlamentu rovnomerne našim zástupcom z okresov, osvedčeným funkcionárom z vedenia samosprávy a nezávislým aktivistom občianskeho hnutia.

Našim cieľom by nebolo vládnuť, ale v parlamente ústavnou cestou presadiť také legislatívne zmeny, ktoré zabezpečia do konca nového volebného obdobia konkrétnu reformu celej verejnej správy a podporia vznik takej vlády, ktorá bude presadzovať:

1. právne a sociálne istoty občanov,

2. trhovo-sociálnu ekonomiku a začlenenie do EÚ,

3. zahraničnú a obrannú politiku s orientáciou na NATO.

Vážení kolegovia, priatelia,

je čas rozhodnúť sa, či prosiť straníckych politikov o reformu, alebo ju vlastnými silami, s plnou zodpovednosťou zrealizovať. Každý z nás bol do funkcie zvolený priamo, väčšinovým systémom a s osobnou zodpovednosťou. Ak sa RVS nevydarí, predĺži alebo predraží v neprospech občanov, je nebezpečenstvo, že celá zodpovednosť sa prenesie na nás zástupcov samosprávy ako jej iniciátorov. Stranícky poslanci v parlamente nesú len kolektívnu, stranícku zodpovednosť a v prípade neúspechu strany, alebo vidiny osobného prospechu, im nerobí problém preregistrovať sa alebo formou písomného čestného vyhlásenia stať sa nezávislým a nadstraníckym.

Pýtam sa, budeme realisti, ak týmto politikom spolu s občanmi pred voľbami uveríme? Čo ak by sme našim voličom ponúkli alternatívu a našli odvahu vytvoriť, alebo podporiť politické hnutie pod názvom „Slovenská občianska samospráva“. So skratkou SOS. Symbol SOS by možno pre väčšinu občanov bol po trpkých skúsenostiach s doterajším uplatňovaním pluralitnej moci politických strán nádejou do budúcna a nielen výzva o pomoc.

Dajme občanom šancu voliť SOS pred volaním o pomoc SOS.

Na záver sa obraciam na pracovné predsedníctvo a jednotlivé komisie snemu, aby tento návrh prejednali a dali o ňom hlasovať. Som presvedčený, že ho dokážeme zrealizovať s minimálnymi finančnými nákladmi a v krátkom čase po schválení v nasledujúcich etapách:

1. Vyplnenie petičných hárkov a zvolenie okresných kandidátov.

T: 1 mesiac

2. Zorganizovanie ustanovujúceho celoštátneho snemu, ktorého delegátmi by boli zvolení okresní kandidáti do parlamentných volieb.

T: 2 mesiace

3. Uskutočnenie celoštátneho snemu, ktorý by schválil:

a/ poradie kandidátov na kandidátnej listine

b/ zakladajúce stanovy volebného subjektu

c/ predsedníctvo hnutia zložené z kandidátov v prvej desiatke

d/ predsedu a lídra volebného hnutia

e/ programové ciele a volebnú stratégiu

T: 2-3 mesiace

4. Zaregistrovanie a prihlásenie hnutia do volieb

T: 3 mesiace

5. Volebná kampaň prostredníctvom funkcionárov samosprávy a občianskych aktivistov

T: 4-5 mesiacov

Vážení priatelia, kolegovia, delegáti snemu,

využime túto historickú šancu, nebojme sa rizika, prevezmime iniciatívu do vlastných rúk, aby sme problémy s RVS začali riešiť fundovane a zodpovedne už v NR a nie až na našich snemoch a obecných zastupiteľstvách. Pred našimi voličmi a poslancami na našich obciach sa tejto zodpovednosti aj tak nezbavíme. V prvom rade za všetky nedostatky zoberú na zodpovednosť nás, ktorých si priamo zvolili, ktorých osobne poznajú a ktorí sú im aj najbližšie po ruke pri ich neschopnosti.

Zrealizovaním predloženého návrhu by sme umožnili demokratickou cestou vstup reformného samosprávneho hnutia do parlamentu.

Naši zástupcovia v parlamente, súčasní starostovia, primátori, osvedčení funkcionári samosprávy i nezávislí občianski aktivisti by boli garantom pri prijímaní legislatívnych, reformných zmien a oporou takej vláde, ktorá by budovala občiansku spoločnosť na princípoch rovnosti pluralitného politického systému a samosprávnej demokracie.

Ďakujem za pozornosť

Teším sa na spoluprácu

N á v r h

organizačnej schémy a cieľov reformného hnutia

Názov: Slovenská občianska samospráva

/ skratka SOS/

Valné zhromaždenie:

Počet členov spolu: 99 – tvoria kandidáti do NR z toho:

79 – zástupcov okresov / starostovia, primátori/

10 – vrcholné vedenie samosprávy

10 – nezávislí občianski aktivisti

Predsedníctvo:

Počet členov spolu: 10

z toho:

8 – zástupcov okresov z VÚC

1 – vrcholné vedenie samosprávy

1 – nezávislý občiansky aktivista

Predsedníctvo VÚC: bude zložené po jednom zástupcovi /kandidátovi/ z okresu. Volí svojho predsedu, ktorý je zároveň aj v poradí v prvej desiatke na kandidátke do NR.

Podpredsedníctvo okresu: bude zložené zo starostov obcí a primátorov miest. Volí svojho predsedu, ktorý je kandidátom do NR a členom predsedníctva VÚC.

Členstvo: občan /komunálny volič/ podľa trvalého pobytu.

Cieľ hnutia:

Dlhodobý: Vybudovanie občianskej spoločnosti na princípoch rovnosti pluralitného politického systému a samosprávnej demokracie.

Strednodobý: 5 rokov

Po vstupe do NR presadiť:

1/ legislatívne zmeny, ktoré zabezpečia vznik II. Komory parlamentu s väčšinovým volebným systémom,

2/ zmenu štruktúry VS, ktorá by zabezpečila 25% zníženie volených funkcionárov, zamestnancov a režijných nákladov celej VS,

3/ podporiť vznik takej vlády, ktorá do vládneho programu zahrnie ciele hnutia a bude garantovať aj ich splnenie do konca volebného obdobia.

Krátkodobý: Do konca roku 2002

Vznik, úspešnú účasť vo voľbách, vstup do NR a presadenie cieľov hnutia do nového vládneho programu.

Volebné heslo:

Rozhodni sa

SOS

Volať, alebo voliť



(ta alej...Novinky)

Prezentácia optimistickej vízie Slovenska Rade ZMOS
Poslal: agora v tvrtok, 11.11.2004 18:23 (2020 krát čítané)
Téma: Novinky
Zasadnutie Rady ZMOS

Štrbské Pleso 30.1.2002

Prezentácia Optimistickej vízie Slovenska pre 21. storočie

Srdečne Vás pozdravujem a ďakujem za možnosť prezentácie Optimistickej vízie Slovenska pre 21. storočie, ktorú presadzuje naše občianske združenie na podporu priamej demokracie AGORA.

Volám sa František Pálka, som starostom obce Kuchyňa, pred tým som pracoval vo vedúcich a manažérskych funkciách vo výrobnej a podnikateľskej sfére v oblasti hydrogeológie a ekológie na celom Slovensku.

Občianske združenie Agora bolo zaregistrované v zmysle zákona 83/1990 Zb. na MV SR pod č. VVV/1-900/90-17098 už 19.7.2000. Hlavným cieľom OZ AGORA je podľa platných stanov presadenie reformy parlamentu, ktorá zahŕňa

1/ Vytvorenie dvojkomorového parlamentu s celkovým počtom 100 poslancov pričom, I.komora - 50 poslancov by bola volená pomerným volebným systémom v rámci jedného volebného obvodu Slovenska, II. komora - 50 poslancov by bola volená väčšinovým volebným systémom vo volebných obvodoch jednotlivých VÚC.

2/ Zníženie počtu volených zástupcov a zamestnancov verejnej správy o 25%.

Naše aktivity nadväzujú na koncepciu RVS vypracovanú bývalým splnomocnencom vlády p. Nižňanským a podporovanú ZMOS, UMS i grémiom III. sektora.

Na dosiahnutí nášho cieľa spolupracujeme so subjektami, ktoré majú záujem pozitívne ovplyvňovať reformný proces verejnej správy v prospech občanov našej republiky.

Naše aktivity sú nadstranícke a medzi strategických partnerov pokladáme reprezentantov samosprávy a III. sektora. S ich zástupcami udržujeme kontakt od nášho vzniku a podporujeme i rešpektujeme ich politické rokovania so štátnou správou. Výsledkom je aj dnešná prezentácia.

Vážení priatelia,

počas 10 minút sa nedajú opísať všetky príčiny, skutkový stav i východiská z tohto zložitého celospoločenského problému. Budem sa snažiť byť veľmi stručný a tých, ktorých prezentovaná vízia zaujme, pozývam na neformálne stretnutie po večeri.

Reformu parlamentu sme nevymysleli my. Bola už obsiahnutá vo volebnej vládnej stratégii RVS v roku 1998. Žiaľbohu po voľbách sa už do schválenej vládnej koncepcie nedostala. Náš parlament už dlhé obdobia podľa prieskumov verejnej mienky predstavuje najmenej dôveryhodnú verejnú inštitúciu na Slovensku. Za desať rokov transformácie sa už v ňom vystriedalo pri vládnej moci celé spektrum politických strán, no ani jedna si nepriznáva zodpovednosť za súčasný kritický stav spoločnosti. Náš parlament je orgán, ktorý rozhoduje o nás, ale nezodpovedá za nič. Občan v ňom nepozná svojho konkrétneho zástupcu, a preto ani nemá od koho vyžadovať zodpovednosť. Stáva sa apatickým a politikom tento stav vyhovuje.

Toto je ten prvý dôvod, ktorý v nás vyburcoval odvahu založiť OZ AGORA a presadzovať reformu parlamentu ako systémovú zmenu na princípe občianskom a nadstraníckom.

Zdôrazňujem, nechceme len zmenu politickej moci po voľbách, ale zmenu systému politickej moci založenej na osobnej zodpovednosti a spoločenskej kontrole.

Demokraciu chápeme ako pluralitný systém moci politických strán s fungujúcimi inštitúciami sústavnej spoločenskej kontroly.

Sme presvedčení o tom, že II. komora parlamentu zastúpená volenými osobnosťami väčšinovým systémom z jednotlivých VÚC by bola dostatočnou zárukou vládnej politickej moci a stabilizujúcim faktorom spoločenského systému.

Zjednodušene povedané, poslanci v I. komore parlamentu zvolení za politické strany by zodpovedali za výkon štátnej vládnej politiky, poslanci v II. komore by zodpovedali za presadzovanie regionálnej politiky jednotlivých VÚC a kontrolu vlády. Obe komory by sa zodpovedali za prijímanie legislatívy.

Druhým rovnako dôležitým dôvodom našich aktivít v Reforme parlamentu je neúmerné zaťaženie štátneho rozpočtu režijnými nákladmi na neefektívny výkon štátnej moci. Príkladov z minulosti i súčasnosti je dostatok na to, aby sme v prvom rade presadzovali zoštíhlenie parlamentu a ústredných orgánov v priemere minimálne o 25%.

V roku 2000 po overení aktuálnosti našej vízie vo Futurologickej spoločnosti na Slovensku sme vypracovali grantový projekt pod názvom ,,Reforma parlamentu – nádej pre Slovensko“. Projekt obsahuje vydanie informatívnych letákov, brožúrky s porovnaním parlamentných a volebných systémov vo svete, 11 jednodňových a 11 dvojdňových workshopov pre aktivistov a sympatizantov OZ AGORA.

Finančne projekt podporila Nadácia otvorenej spoločnosti – Open Society Foundation /NOS-OSF/ a Veľvyslanectvo Spojených štátov amerických v Bratislave za účelom umožnenia alternatívneho videnia reformy slovenského politického života.

Vážení kolegovia,

cieľom tejto prezentácie je získať pre podporu našej vízie Reformy parlamentu aj Vás. Pri výkone našich funkcií sa denne stretávame so zbytočnými problémami zapríčinenými neprofesionalitou a nezodpovednosťou politikov a so straníckym egoizmom.

Samospráva patrí od svojho vzniku počas celého transformačného procesu medzi najspoľahlivejšie a najzodpovednejšie inštitúcie spoločnosti. Našu motiváciu a pocit zodpovednosti neovplyvňujú len naše osobné a morálne vlastnosti, ale aj spôsob ustanovenia do funkcií priamou voľbou väčšinovým systémom a sústavná spoločenská kontrola s možnosťou odvolania.

OZ AGORA vo svojej optimistickej vízii sa snaží tento osvedčený systém fungujúcej samosprávy uplatniť aj v parlamente.

Medzi parlamentnými poslancami sú mnohí takí ako my, či lepší, no chýba im počas volebného obdobia pocit kontroly voličov a osobnej zodpovednosti voči občanom. Oni na rozdiel od nás svoju zodpovednosť a vďačnosť musia v prvom rade prejavovať tým, ktorí ich napísali na zvoliteľné miesta kandidátnych listín.

Priznajme si, že taká je skúsenosť z minulosti i realita súčasnosti, že je to nedostatok spoločenského systému, do ktorého je vo voľbách vťahovaný a potom po zneužívaný slabší jednotlivec.

Občania Slovenska nie sú horší ako občania v demokratických štátoch. Presvedčime ich, že v Reforme verejnej správy ide o systémové zmeny spoločnosti a nie o zmenu politických lídrov. Samospráva reprezentovaná ZMOS a ÚMS je dostatočne silná a skúsená na to, aby v tohtoročných voľbách sformovala také hnutie, ktoré by v budúcom parlamente presadilo legislatívnou cestou systémové zmeny smerujúce k ukončeniu celej RVS.

Pozitívne ohlasy a stanoviská z našich aktivít počas celého roka 2001 nás v tomto zámere utvrdzujú.

Súhlas a podporu nám vyjadrili pán prezident Rudolf Schuster i bývalý prezident Michal Kováč, niektorí poslanci parlamentu, zástupcovia politických strán, účastníci konferencií, tlačoviek, seminárov i sympatizanti a radoví členovia politických strán.

Vážení prítomní, ak máte úprimný záujem zrealizovať celú RVS, tak v tomto roku máme k tomu neopakovateľnú šancu. Prevezmime iniciatívu a naivne nečakajme, že RVS za nás zrealizujú súčasní aparátnici a politici. Názov hnutia Slovenská občianska samospráva – SOS by dostatočne vystihoval ciel nášho snaženia. Verme, že vo voľbách nás občania Slovenska podporia. Naše aktivity neznamenajú túžbu po politickej moci, ale túžbu po zmene systému politickej moci, ktorý by v budúcnosti pozitívne ovplyvňoval vývoj Slovenska. OZ na podporu priamej demokracie AGORA je pripravené v rámci realizácie projektu ,,Reforma parlamentu – nádej pre Slovensko“ s Vašou spoluprácou na svojich seminároch vyškoliť aktivistov k presadzovaniu prezentovaných cieľov. Teším sa na spoluprácu a pozývam Vás na večernú diskusiu.

(ta alej...)

Ako ďalej v reforme verejnej správy
Poslal: agora v tvrtok, 11.11.2004 18:15 (1825 krát čítané)
Téma:
Konferencia ,,Ako ďalej v reforme verejnej správy“ 2. 9. 2001 Primaciálny palác, Bratislava

Vážené dámy a páni, priatelia.

Volám sa František Pálka a zastupujem občianske združenie na podporu priamej demokracie AGORA. Verím tomu, že väčšina z prítomných v procese reformy verejnej správy už doteraz vynaložila maximum úsilia a energie. Žiaľ, bez očakávaného úspechu. Musíme konštatovať, že zažitý centralizmus, straníctvo a osobné záujmy politikov sú silnejšie ako naša úprimná snaha. Nebojme sa priznať, že sme v tomto procese zablúdili a nezvolili správne postupy. Som rád, že máme ešte dostatok síl na hľadanie východísk z tohto bludiska, o čom svedčí aj zorganizovanie dnešnej konferencie.

Občianske združenie na podporu priamej demokracie AGORA predvídalo tento vývoj, a preto navrhuje a presadzuje už od začiatku roka 2000, kedy vzniklo, aby sa RVS začala robiť komplexne, od hora dolu. Súčasný stav RVS náš zámer len potvrdzujú. Skúsenosti ukázali, že najväčším nepriateľom postupu RVS sú centralisticko-stranícke a aparátnické štruktúry politickej moci sústredenej v parlamente.

Podľa prieskumov verejnej mienky patrí slovenský parlament medzi najnedôveryhodnejšie inštitúcie verejnej správy a podľa vyhlásení zahraničia je verejná správa najslabším článkom Slovenska v období, keď sa rozhoduje o jeho prijatí do EÚ.

Aby sa v roku 1989 začali reformy, musela sa v prvom rade zmeniť centralistická moc ÚV KSS a vedúca úloha jednej strany. Žiaľ, túžba jednotlivcov po moci a pohodlnosť väčšiny občanov nás priviedli po 10 rokoch demokracie k súčasnému kritickému politickému i ekonomickému stavu celej spoločnosti.

Reformátorom VS sa nepodarilo získať širokú podporu spoločnosti hlavne preto, že ťažisko negatív RVS, tzv. „uťahovanie opaskov“ sa prenieslo na občanov a samosprávu. Pritom bez ich odporu sa rozbujnela spotreba verejných financií na štátnu správu a politické strany. Napríklad len príspevky pre politické strany za kreslá v parlamente, pre asistentov poslancov politických zástupcov v parlamente a na stranícke manažmenty za neefektívne riadenie štátnych podnikov a verejných inštitúcií.

Robíme chybu, že za podstatu Reformy verejnej správy, dávame reformu územia a úradov. Vráťme sa na začiatok k stratégii a zamerajme sa na reformu systému, ktorý tento negatívny stav umožňuje. Potrebujeme systémové zmeny a nie len stranícke výmeny, ktoré nám súčasný systém umožňuje každé štyri roky v demokratických voľbách. Ak chceme úprimne vybudovať občiansku spoločnosť, tak rovnaký priestor v správe verejných vecí, a teda aj v parlamente, musia mať rovnocenne so štátnymi aj občianske a samosprávne princípy. Preto v občianskom združení AGORA navrhujeme:

1. Vytvorenie dvojkomorového parlamentu s celkovým počtom 100 poslancov. V 1. komore 50 poslancov by bolo volených pomerným systémom v jednom volebnom obvode SR. V 2. komore by bolo 50 poslancov volených v jednotlivých volebných obvodoch VÚC väčšinovým systémom.

2. Zníženie o 25% všetkých volených zástupcov a zamestnancov VS.

V občianskom združení na podporu priamej demokracie AGORA sa snažíme zrealizovať Optimistickú víziu Slovenska do 21.storočia. Preto máme záujem spolupracovať so všetkými subjektami i osobnosťami, ktorým leží osud Slovenska na srdci a majú záujem ho nezištne zlepšovať.

Chcel by som poďakovať všetkým tým, ktorí na našom zámere doteraz spolupracujú a aktívne ho podporujú. Hlavne Nadácii otvorenej spoločnosti a Veľvyslanectvu USA za ich finančnú podporu pri realizácii projektu „Posilnenie rozvoja priamej demokracie v občianskej spoločnosti v súlade s reformou verejnej správy“, ktorý obsahuje vydanie letáčikov, brožúrky, vyškolenie aktivistov v 11 jednodňových a 11 dvojdňových seminároch. Letáčik i brožúrka sú k dispozícii na tejto konferencii.

Cyklus seminárov začína dňa 6.9.2001 o 9.30 hod. tlačovou besedou v Dome novinárov na Župnom námestí v Bratislave.

Srdečne Vás na tlačovku i semináre pozývame.

Vážení priatelia,

na začiatku v roku 1993 nám niektorí „reformátori“ sľubovali nové Slovensko – ako Švajčiarsko. Ak by sme použili za paralelu symbolu Švajčiarska syr, tak musíme konštatovať, že pre väčšinu našich občanov zostala v tom syre len tá diera. Hmotu majú tí, čo nám to Švajčiarsko sľubovali. Im nešlo o zmenu nášho systému na švajčiarsky, ale o jeho bohatstvo. Takže svoj cieľ dosiahli na úkor ostatných občanov Slovenska. A preto by sme sa nemali báť začať robiť reformu radikálnejšie a komplexnejšie. Je prirodzené, že pri tom musia nastať zmeny v manažmente a taktike reformného hnutia. Začína predvolebné obdobie a v demokracii práve vo voľbách sa robia podstatné zmeny.

Slovensku nepomôžu žiadne reformované alebo nové strany, prípadne stranícki lídri. Budúcnosť Slovenska je v zmene systému verejnej správy, v ktorej by pluralitný systém politických strán bol reprezentovaný 1. komorou parlamentu a komunálny a občiansky systém 2. komorou parlamentu. Slovensko dnes potrebuje svojich zástupcov, volených poslancov s osobnou zodpovednosťou a nie takých, ktorí sa skrývajú za kolektívnu zodpovednosť svojich strán.

Štátne záujmy dnes zastupované koaličnými politickými stranami, by tak získali rovnocenného partnera v komunálnym a občianskym záujmoch zastupovaných samosprávou na miestnej, alebo regionálnej úrovni. Uvedomujeme si, že tento náročný cieľ sa dá dosiahnuť len nezištným spojením síl skutočných reformátorov a za širokej občianskej podpory s vedomím pocitu osobnej zodpovednosti.

Aj preto podporujeme celý reformný proces i momentálne neefektívne snahy o prenos kompetencií v pripravovanom zákone. No sme presvedčení, že rozhodujúce kroky na ukončenie RVS sa musia uskutočniť vo voľbách v roku 2002.

Preto navrhujeme vytvorenie predvolebného, účelového, širokospektrálneho hnutia rôznych subjektov, ktoré by zabezpečilo víťazstvo vo voľbách tej moci, ktorá by garantovala realizáciu konkrétnej a komplexnej RVS.

K tomu smerujú naše aktivity a ponuka na podporu i spoluprácu.

Skratka SOS a názov Slovenská Občianska Samospráva by vhodne vystihoval cieľ hnutia.

Boli by sme radi, ak by dnešná konferencia k aktivitám Občianskeho združenia na podporu priamej demokracie AGORA a k predloženým návrhom postupu ukončenia RVS zaujala oficiálne stanovisko.



(ta alej...)

Novinky: EURÓPSKA REFERENDOVÁ KAMPAŇ (ERC)
Poslal: agora v Piatok, 04.06.2004 19:41 (1833 krát čítané)
Téma: Novinky
V roku 2003 Konvent o budúcnosti Európy pripravil návrh ústavy EÚ. Otázkou je kto má definitívne rozhodnúť o jej používaní. Podľa prieskumu verejnej mienky Eurobarometer, 85% občanov EÚ sa chce vyjadriť k tejto otázke. Všetci Európania majú právo rozhodovať o svojej budúcnosti. Preto chceme mať spravodlivé referendá o ústave EÚ vo všetkých dotknutých krajinách - najlepšie v ten istý deň. Európska referendová kampaň nie je za ani proti ústave EÚ. Pre nás je to jednoducho otázka demokracie: nech ľudia rozhodnú! Pripojte sa k nášmu spoločnému úsiliu.

Viac na:

http://www.eu04.com/index.phtml?sid=572

(ta alej...Novinky)

Novinky: Prieskum postojov k možnosti referenda o európskej ústave
Poslal: agora v Utorok, 06.04.2004 11:38 (1819 krát čítané)
Téma:
Zúčastnite sa prieskumu kampane za európske referendum - European Referendum Campaign!

Prosíme politické strany a ich kandidátov do európskeho parlamentu o vyjadrenie sa.

Zašleme Vám originálny formulár.

(ta alej...1294 bajtovNovinky)

Novinky: Ako to vyzerá pred možným euro-referendom?
Poslal: agora v Piatok, 26.03.2004 19:06 (1936 krát čítané)
Téma: Novinky
Po zmene vlády v Španielsku nastala nová situácia k možnosti prijatia euro-ústavy. Poľsko avizuje ochotu na zmier. Bude referendum k „zániku“ Slovenska ako samostatného subjektu?

(ta alej...3011 bajtovNovinky)

Novinky: REFORMA PARLAMENTU


Poslal: agora v Piatok, 26.03.2004 18:54 (2257 krát čítané)
Téma: Novinky
PREČO?

AKO?

AKÁ REFORMA?

Od roku 2000 ponúkame všetkým parlamentným politickým stranám, aby sa spolupodieľali na presadzovaní reformy parlamentu. Novo vznikajúce politické strany si dokonca podporovanie vzniku dvojkomorového parlamentu zapracovali aj do programových cieľov a volebných programov. No po vstupe do parlamentu sa týchto zámerov vzdali. V roku 2001 sme poslancom do parlamentu doručili informačný materiál „Reforma parlamentu - nádej pre Slovensko“ a vyzvali sme ich, aby sa k našej vízii vyjadrili. Niektorí nás povzbudili, niektorí našu snahu zamietli, ale väčšina s nami súhlasila s konštatovaním, že na realizáciu reformy chýba politická vôľa. Dejiny potvrdzujú, že žiaden spoločenský subjekt nebude robiť reformu v neprospech seba, a preto nemožno nečinne čakať, že reformu parlamentu zrealizujú parlamentné strany, ktorým súčasný systém maximálne vyhovuje. Podľa nášho presvedčenia a doterajších skúseností môže tieto zmeny ústavnou cestou zrealizovať len občianske hnutie pod vedením osvedčených nadstraníckych spoločenských subjektov a ich lídrov.

(ta alej...6655 bajtovNovinky)

Stránka www.priamademokracia.sk je založená na systéme PHP Nuke (GNU/GPL licencia).
Web site engine's code is Copyright © 2002 by PHP-Nuke. All Rights Reserved. PHP-Nuke is Free Software released under the GNU/GPL license.
Generovanie stránky 0.112 sekund